Historiek

Opgericht in 1992 en ondertussen al heel wat activiteiten, initiatieven en projecten gerealiseerd. Hier lees je meer over de geschiedenis van Kiwanis Lier.

Oprichting Kiwanis Lier Twee Neten

• 10 juni 1992

Het is 1992 en op een terrasje in de zon op de Grote markt van Lier wordt de basis van Kiwanis Lier Twee Neten gelegd. De club telt 9 leden waaronder stichtend voorzitter Frans Driessen met naast hem secretaris Guy Cambré en Michel Verheyen als penningmeester. De overige leden zijn Philip De Vel, Willy Schoenmakers, Jef Michielsen, Jozef Weemaes, Jan Byttebier en Docx Francis. De eerste officiële werkvergadering vindt plaats op 10 juli 1992 onder het toeziend oog van de toenmalige luitenant-gouverneur in de divisie Antwerpen van Kiwanis district Belgium-Luxembourg.

10 juni 1992
20 september 1997
Charter-day

• 20 september 1997

De daaropvolgende jaren groeit Kiwanis Lier Twee Neten uit tot een sociaal geëngageerde, hechte en dynamische club van intussen 25 leden. Op 20 september ontvangt Kiwanis Lier Twee Neten het officiële Kiwanis Charter. Het is een grote dag met ontvangst op het stadhuis in Lier door toenmalig burgemeester Marleen Vanderpoorten, de Gouverneurs en Peterclubs Kiwanis Bonheiden en Aartselaar. Na de uitreiking van het charter barst het feest los met animatie door de Piperband die door de straten van Lier flaneert. De dag wordt afgesloten met een gala-avond in Stadsfeestzaal ‘De Mol’ in aanwezigheid van 400 genodigden en de ‘Lou Roman Band’.

Lustrumjaar

• 27 september 2003

Als lustrumjaar is 2003 een bijzonder jaar voor Kiwanis Lier Twee Neten. Op 27 september wordt in de feestzaal van het Sint-Gummaruscollege in Lier een groots galabal georganiseerd. Een avond gevuld met lekker eten, spektakel en optredens van Paul Michiels, Barbara Dex, William Reeve en Pino Baresi. Maar dat is niet het enige wat Kiwanis Lier Twee Neten te vieren heeft. In 2003 stelt stichtend voorzitter Frans Driessen zich kandidaat als luitenant-gouverneur in de divisie Antwerpen van Kiwanis district Belgium-Luxembourg.

27 september 2003
19 juni 2009
Bronzen mini-Zimmertoren

• 19 juni 2009

Tijdens het voorzitterschap van Werner Mertens ontstaat het idee om een miniatuur Zimmertoren te schenken aan de Stad Lier. Kiwanis Lier Twee Neten wil graag bijdragen aan het Liers cultureel leven en erfgoed. Op 19 juni 2009 wordt de miniatuur Zimmertoren ingehuldigd. Het monument geeft informatie over de Zimmertoren in verschillende talen én brailleschrift. Hiermee wil Kiwanis Lier Twee Neten beantwoorden aan de informatiebehoeften van jongeren en mensen met een handicap, in dit geval slechtzienden.

De mammoet van Lier

• 12 juli 2018

Eeuwenlang lag hij te rusten onder de stad, tot kanaalgravers hem eind februari 1860 vonden: de mammoet van Lier, het eerste en grootste skelet van België. Vandaag staat hij te pronken in het Museum voor Natuurwetenschappen in Brussel. Meer dan 150 jaar later wil Kiwanis Lier Twee Neten in samenwerking met het stadsbestuur van Lier en de vereniging ArcheoLier de mammoet terug naar de Pallieterstad brengen. Hoe? Met een levensgrote 3D-geprinte kopie. Vandaag is de mammoet van 5 meter lang en een schofthoogte van 3,6 meter te bewonderen in het vernieuwde stadsmuseum van Lier.

12 juli 2018
2008 - nu
Kiwanis activiteiten en initiatieven

• 2008 - nu

De afgelopen jaren heeft Kiwanis Lier Twee Neten heel wat leuke activiteiten georganiseerd. In 2008 en 2010 trokken we met enkele leden voor enkele dagen de natuur in, inclusief tenten. In 2014 gingen we op zeilweekend op het Ijsselmeer. Een jaar later organiseerden we een disco-avond in discotheek ‘La Rocca’ in Lier en in juni 2017 trokken we een weekend naar ‘Camping Scheldeoord’ te Baarland-Zeeland. Maar dat is niet het enige want we steunen en organiseren ook belangrijke initiatieven zoals het multimediaproject en het prentenboek voor de kleine patiënten van het Heilighartziekenhuis in Lier, de replica van de Mammoet van Lier, de benefiet ten voordele van De Speelhoeve in Vremde en ga zo maar door.